E 55 Tættere bebygget område: Forskelle mellem versioner

Fra Oversete detaljer
Spring til navigation Spring til søgning
(Basisartikel)
 
(Udbygning med zoner, anvendelse, stednavn og offentlige data)
 
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:2023-09-10 E 55 Byskilt Farum.jpg|thumb|Efter indkørsel fra Slangerupvej til Hørmarken møder man byzoneskiltet for Farum. Dette er en E 55 tavle.]]
[[Fil:2023-09-10 E 55 Byskilt Farum.jpg|thumb|Efter indkørsel fra Slangerupvej til Hørmarken møder man byzoneskiltet for Farum. Dette er en E 55 tavle.]]
[[Fil:2023-08-23 E 56 Byskilt Holte.jpg|thumb|Ad Øverødvej mod Gammel Holte ophører byzonen for Holte. Dette er en E 56 tavle.]]
[[Fil:2023-08-23 E 56 Byskilt Holte.jpg|thumb|Ad Øverødvej mod Gammel Holte ophører byzonen for Holte. Dette er en E 56 tavle.]]
Trafiktavle '''E 55 Tættere bebygget område''' er defineret i ''Færdselsloven'' og angiver indkørslen til en zone hvor ''færdselslovens regler for tættere bebygget område gælder''. Området ophæves af tavle '''E 56 Ophør af tættere bebygget område'''.
Trafiktavle '''E 55 Tættere bebygget område''' er defineret i ''Færdselsloven'' og angiver indkørslen til en zone hvor ''færdselslovens regler for tættere bebygget område'' gælder. Området ophæves af tavle '''E 56 Ophør af tættere bebygget område'''.
 
==Zoneinddeling==
Færdelsloven arbejder med forskellige muligheder for at lave zoner og supplerer med specifikke strækninger som har andre karesteristika.
 
I udgangspunktet afvikles trafikken i landzone, den zone hvor den generelt tilladte hastighed er 80 KM/t. Tættere bebygget område er så en zone hvor, bl.a. hastighed, ændres til 50 KM/t. Derudover findes der mulighed for at lave zone for 30 KM/t og 15 KM/t zoner, som oftest er i noget mindre områder.
 
Tavle E 55 og E 56 giver således overgangen mellem de to generelle zonetyper.


==Anvendelse==
==Anvendelse==
Tavlerne anvendes ved alle veje ind og ud af et sammenhængende tættere bebygget området.
Tavlerne anvendes ved alle veje ind og ud af et sammenhængende tættere bebygget området.
Derudover findes der byområder som vokser op mod hinanden, således at man kører fra et tættere bebygget område til et andet. Et eksempel herpå er når man færdes sydover igennem Jægerspris og derefter kører over i Over Dråby.
Der er også eksempler på at det kan blive noget forvirrende, f.eks. ved byen Jørlunde unden for Slangerup, hvor tættere bebygget området zonen bliver suppleret af en 50 KM/t begrænsning af landevejen som passerer byen. På landevejsstrækningen finder man et reminder skilt om byzone 50 kilometer, som dog ikke er brugt efter hensigten.
==Stednavne==
E 55 tavlen bruges ofte med et stednavn påtrykt. Oftest navnet på den lokale bydannelse, men også med det mere generelle ''Storkøbenhavn'' som er et større sammenvokset byområde.
Stednavne på tavlen ville naturligt falde sammen med de officielle danske stednavne, men ''færdselsloven'' tillader dog også internationale betegnelser.
Sammenhængen med bypolygoner og bystatistikken er mere flydende, da f.eks. byen Græse har gledet frem og tilbage over grænsen for definition af mindst 200 indbyggere, uden at E 55/56 skiltene bliver nedtaget.
==Offentlige data==
*[https://overpass-turbo.eu/s/1B1M Overpass Turbo] - alle aktuelle markeringer af city_limit i OpenStreetMap
[[Kategori:Færdselstavler]]

Nuværende version fra 26. sep. 2023, 06:52

Efter indkørsel fra Slangerupvej til Hørmarken møder man byzoneskiltet for Farum. Dette er en E 55 tavle.
Ad Øverødvej mod Gammel Holte ophører byzonen for Holte. Dette er en E 56 tavle.

Trafiktavle E 55 Tættere bebygget område er defineret i Færdselsloven og angiver indkørslen til en zone hvor færdselslovens regler for tættere bebygget område gælder. Området ophæves af tavle E 56 Ophør af tættere bebygget område.

Zoneinddeling

Færdelsloven arbejder med forskellige muligheder for at lave zoner og supplerer med specifikke strækninger som har andre karesteristika.

I udgangspunktet afvikles trafikken i landzone, den zone hvor den generelt tilladte hastighed er 80 KM/t. Tættere bebygget område er så en zone hvor, bl.a. hastighed, ændres til 50 KM/t. Derudover findes der mulighed for at lave zone for 30 KM/t og 15 KM/t zoner, som oftest er i noget mindre områder.

Tavle E 55 og E 56 giver således overgangen mellem de to generelle zonetyper.

Anvendelse

Tavlerne anvendes ved alle veje ind og ud af et sammenhængende tættere bebygget området.

Derudover findes der byområder som vokser op mod hinanden, således at man kører fra et tættere bebygget område til et andet. Et eksempel herpå er når man færdes sydover igennem Jægerspris og derefter kører over i Over Dråby.

Der er også eksempler på at det kan blive noget forvirrende, f.eks. ved byen Jørlunde unden for Slangerup, hvor tættere bebygget området zonen bliver suppleret af en 50 KM/t begrænsning af landevejen som passerer byen. På landevejsstrækningen finder man et reminder skilt om byzone 50 kilometer, som dog ikke er brugt efter hensigten.

Stednavne

E 55 tavlen bruges ofte med et stednavn påtrykt. Oftest navnet på den lokale bydannelse, men også med det mere generelle Storkøbenhavn som er et større sammenvokset byområde.

Stednavne på tavlen ville naturligt falde sammen med de officielle danske stednavne, men færdselsloven tillader dog også internationale betegnelser.

Sammenhængen med bypolygoner og bystatistikken er mere flydende, da f.eks. byen Græse har gledet frem og tilbage over grænsen for definition af mindst 200 indbyggere, uden at E 55/56 skiltene bliver nedtaget.

Offentlige data

  • Overpass Turbo - alle aktuelle markeringer af city_limit i OpenStreetMap