Øresundsforbindelsen: Forskelle mellem versioner

Fra Oversete detaljer
Spring til navigation Spring til søgning
(Ekstra link)
(Overordnet udbygning med struktur og de første billeder)
 
Linje 2: Linje 2:


På forbindelsen overføres motorvej E20 i fire spor, samt jernbane i to spor.
På forbindelsen overføres motorvej E20 i fire spor, samt jernbane i to spor.
==Peberholm==
[[File:Oresund bridge from peberholm.jpg|thumb|Brofæstet på Peberholm]]
Peberholm er en kunstigt skabt ø. Den er navngivet i reference til Saltholm som ligger nordfor.


==Jernbane==
==Jernbane==
Overgangen mellem den danske og svenske fjernstyring/togkontrol sker på Peberholm, [https://goo.gl/maps/G6gJS7En2j1wC6t8A her].
Overgangen mellem den danske og svenske fjernstyring/togkontrol sker på Peberholm, [https://goo.gl/maps/G6gJS7En2j1wC6t8A her].
==Elforsyning==
Øresundsforbindelsen har sit eget elforsyningssystem som har to indføringspunkter i henholdsvis Kastrup Koblingsstation (KAK) og Lernacken (LFS).
Jernbanen forsynes med 25 kV fra fra Kastrup og frem til Lernacnken, hvor togene overgår til det svenske system med 15 kV forsyning.
Forbindelsens øvrige elforbrug forsynes via en mellemspændingsforbindelse som fra dansk side er på 10 kV frem til Peberholm, hvor den overgår til en 20 kV forbindelse frem til Lernacken.
Begge elsystemer kan fødes fra hhv. Kastrup eller Lernacken efter behov.
===Vedvarende energi===
Der er etableret et 3.000 kvm solcelleanlæg i Lernacken og i 2023 skal der etableres yderligere 10.000 kvm på Peberholm.
==Tunnelen==
[[File:Oresund-tunnel exp.svg|thumb|Principskitse over tunnelanlægget]]
Der er i alt fem tunnelrør, to til motorvej, to til jernbane og så en gangtunnel til vedligeholdelse som ligger mellem de to vejtunneler.
==Broen==
[[File:20191022 Oresundsbron 08A2923 (49017777056).jpg|thumb|Arbejdsplatform på broen]]
Broen kan i stor udstrækning vedligeholdes fra undersiden, hvor der ophængt i et skinnesystem findes vedligeholdesvogne som kan kører frem og ved hjælp af mandskabskurve give adgang til at arbejde på det meste af konstruktionen.


==Eksterne henvisninger==
==Eksterne henvisninger==

Nuværende version fra 20. jan. 2023, 07:37

Øresundsforbindelsen forbinder København med Malmø og består af en tunnel, øen Peberholm og en skråstagsbro. Forbindelsen har landfæste i Kastrup og Lernacken.

På forbindelsen overføres motorvej E20 i fire spor, samt jernbane i to spor.

Peberholm

Brofæstet på Peberholm

Peberholm er en kunstigt skabt ø. Den er navngivet i reference til Saltholm som ligger nordfor.

Jernbane

Overgangen mellem den danske og svenske fjernstyring/togkontrol sker på Peberholm, her.

Elforsyning

Øresundsforbindelsen har sit eget elforsyningssystem som har to indføringspunkter i henholdsvis Kastrup Koblingsstation (KAK) og Lernacken (LFS).

Jernbanen forsynes med 25 kV fra fra Kastrup og frem til Lernacnken, hvor togene overgår til det svenske system med 15 kV forsyning.

Forbindelsens øvrige elforbrug forsynes via en mellemspændingsforbindelse som fra dansk side er på 10 kV frem til Peberholm, hvor den overgår til en 20 kV forbindelse frem til Lernacken.

Begge elsystemer kan fødes fra hhv. Kastrup eller Lernacken efter behov.

Vedvarende energi

Der er etableret et 3.000 kvm solcelleanlæg i Lernacken og i 2023 skal der etableres yderligere 10.000 kvm på Peberholm.

Tunnelen

Principskitse over tunnelanlægget

Der er i alt fem tunnelrør, to til motorvej, to til jernbane og så en gangtunnel til vedligeholdelse som ligger mellem de to vejtunneler.

Broen

Arbejdsplatform på broen

Broen kan i stor udstrækning vedligeholdes fra undersiden, hvor der ophængt i et skinnesystem findes vedligeholdesvogne som kan kører frem og ved hjælp af mandskabskurve give adgang til at arbejde på det meste af konstruktionen.

Eksterne henvisninger