Banedanmark: Forskelle mellem versioner

Fra Oversete detaljer
Spring til navigation Spring til søgning
(Smule historie og indgange til BaneGisX)
(Udvidet historien)
Linje 1: Linje 1:
'''Banedanmark''' administrerer den danske jernbaneinfrastruktur. Hovedparten af danske jernbanespor ejes og drives af Banedanmark på vegne af den danske stat. De væsentligste undtagelser er spor på store forbindelsesanlæg som [[Øresundsforbindelsen]] og klargøringsanlæg hos f.eks. DSB.
'''Banedanmark''' administrerer den danske jernbaneinfrastruktur, herunder spor, elforsyning, signalsystemer og stationsbygninger. Hovedparten af danske jernbanespor ejes og drives af Banedanmark på vegne af den danske stat. De væsentligste undtagelser er spor på store forbindelsesanlæg som [[Øresundsforbindelsen]] og klargøringsanlæg hos f.eks. DSB.


==Historie==
==Historie==
*1847 Sjællandske Jernbaneselskab åbner første strækning i østdanmark
*1862 Det Danske Jernbane-Driftsselskab åbner første strækning i vestdanmark
*1867 Jydsk-fyenske Statsbaner overtager jernbanerne i vestdanmark
*1880 Sjællandske Statsbaner overtager jernbanerne i østdanmark
*1885 Danske Statsbaner (DSB) skabes ved sammenlægning af de to regionale selskaber
*1934 Elektriske S-tog åbner i hovedstadsområdet
*1986 Elektrisk drift indføres på fjernbanen
*1997 Opdeling af DSB, Banestyrelsen oprettet
*1997 Opdeling af DSB, Banestyrelsen oprettet
*2001 Atkins Danmark frasolgt
*2001 Atkins Danmark frasolgt
*2004 Omdannet til statsejet virksomhed
*2004 Banestyrelsen omdannet til den statsejede virksomhed Banedanmark


==Interne henvisninger==
==Interne henvisninger==

Versionen fra 7. mar. 2022, 09:10

Banedanmark administrerer den danske jernbaneinfrastruktur, herunder spor, elforsyning, signalsystemer og stationsbygninger. Hovedparten af danske jernbanespor ejes og drives af Banedanmark på vegne af den danske stat. De væsentligste undtagelser er spor på store forbindelsesanlæg som Øresundsforbindelsen og klargøringsanlæg hos f.eks. DSB.

Historie

  • 1847 Sjællandske Jernbaneselskab åbner første strækning i østdanmark
  • 1862 Det Danske Jernbane-Driftsselskab åbner første strækning i vestdanmark
  • 1867 Jydsk-fyenske Statsbaner overtager jernbanerne i vestdanmark
  • 1880 Sjællandske Statsbaner overtager jernbanerne i østdanmark
  • 1885 Danske Statsbaner (DSB) skabes ved sammenlægning af de to regionale selskaber
  • 1934 Elektriske S-tog åbner i hovedstadsområdet
  • 1986 Elektrisk drift indføres på fjernbanen
  • 1997 Opdeling af DSB, Banestyrelsen oprettet
  • 2001 Atkins Danmark frasolgt
  • 2004 Banestyrelsen omdannet til den statsejede virksomhed Banedanmark

Interne henvisninger

Eksterne henvisninger