Ørnevej garage: Forskelle mellem versioner
VicVal (diskussion | bidrag) (Basisartikel) |
VicVal (diskussion | bidrag) m (småfejl) |
||
Linje 11: | Linje 11: | ||
Selve garagen var 4.300 kvadratmeter og bygget af præfabrikerede elementer, herunder taget som var lagt med paneler af mærket Robertson. Administrations- og folkerumsbygningen var i 3 etager og samlet 2.800 kvadratmeter. Den øvrige del af området var udstøbt med beton som store fliser, i alt 13.500 kvadratmeter. | Selve garagen var 4.300 kvadratmeter og bygget af præfabrikerede elementer, herunder taget som var lagt med paneler af mærket Robertson. Administrations- og folkerumsbygningen var i 3 etager og samlet 2.800 kvadratmeter. Den øvrige del af området var udstøbt med beton som store fliser, i alt 13.500 kvadratmeter. | ||
I ugebladet | I ugebladet Ingeniørens opsummeringen af året 1985 fortælles at ingeniørvirksomheden ISC har stået for såvel snesmeltningsanlæg som opførsel af et 300.000 liters gasolietankanlæg på Ørnevej garage. | ||
Anlægget ligger tæt på meget bebyggelse og er derfor en af de garager som man prioriterede miljøtiltag på. Således blev der fra 1988 indført | Anlægget ligger tæt på meget bebyggelse og er derfor en af de garager som man prioriterede miljøtiltag på. Således blev der fra 1988 indført elforsyning til at forvarme busserne og give tryk til deres bremsesystemer, derved spares en meget omfattende tomgangskørsel væk. | ||
==Relation til andre anlæg== | ==Relation til andre anlæg== | ||
Det Danske Kulkompagni opfører i 1967 et garageanlæg på 2.200 kvadratmenter på Artillerivej og i Ingeniørens omtale af anlægget sammenlignes det med Ørnevej | Det Danske Kulkompagni opfører i 1967 et garageanlæg på 2.200 kvadratmenter på Artillerivej og i Ingeniørens samtdige omtale af anlægget sammenlignes det med Ørnevej garage. Anlægget på Artillerivej blev i 1975 overtaget af HT. | ||
==Eksterne henvisninger== | ==Eksterne henvisninger== |
Nuværende version fra 16. nov. 2024, 21:27
Ørnevej garage var et busgarageanlæg opført af Københavns Sporveje (KS) og siden overgået til Hovedstadens Trafikselskab (HT). Arealet, på godt 2,8 hektar, er i dag en del af Nordvestparken.
Garageanlægget var aktivt fra 1. maj 1965 til 1. april 1994. Anlægget afløste garagen på Mariendalsvej der var blevet for lille og utidssvarende. Efter at anlægget udgik af daglig drift henstod det i godt 10 år inden nedrivning. I perioden hvor anlægget henstod blev det bl.a. brugt til opstilling af udrangerede busser i en kortere periode.
Anlægget
Anlægget var projekteret af Københavns Sporveje sammen med ingeniør M. Weitemeyer og udført af J. Saabye & O. Lerche A/S. Anlægget var et af flere samtidige anlæg, bl.a. også Irlandsvej.
Selve garagen var 4.300 kvadratmeter og bygget af præfabrikerede elementer, herunder taget som var lagt med paneler af mærket Robertson. Administrations- og folkerumsbygningen var i 3 etager og samlet 2.800 kvadratmeter. Den øvrige del af området var udstøbt med beton som store fliser, i alt 13.500 kvadratmeter.
I ugebladet Ingeniørens opsummeringen af året 1985 fortælles at ingeniørvirksomheden ISC har stået for såvel snesmeltningsanlæg som opførsel af et 300.000 liters gasolietankanlæg på Ørnevej garage.
Anlægget ligger tæt på meget bebyggelse og er derfor en af de garager som man prioriterede miljøtiltag på. Således blev der fra 1988 indført elforsyning til at forvarme busserne og give tryk til deres bremsesystemer, derved spares en meget omfattende tomgangskørsel væk.
Relation til andre anlæg
Det Danske Kulkompagni opfører i 1967 et garageanlæg på 2.200 kvadratmenter på Artillerivej og i Ingeniørens samtdige omtale af anlægget sammenlignes det med Ørnevej garage. Anlægget på Artillerivej blev i 1975 overtaget af HT.
Eksterne henvisninger
- Linje 21 runder 80 år - myldretid.dk
- Mariendalsvej - dansk Wikipedia
- Hensatte busser i Ørnevej Garage - myldretid.dk
- Året rundet - Ingeniøren, 1985-12-27
- Elvarme giver bedre morgenluft - Ingeniøren 1988-09-16
- Luftfoto optaget 11. oktober 2004, måske på vegne af HUR - Scankort, 2004, via, Danmark set fra luften